Vi har driftstörningar just nu. Läs mer

Framtidens vård kombinerar digitalt och fysiskt

digital-fysisk-vård-vårdcentral

Utvecklingen inom medicinteknik går snabbt framåt. Men trots att vården i Sverige verkligen anstränger sig för att ta till sig möjligheterna med digitalisering, finns det fortfarande mycket plats för utveckling. Hälsa Hemma startades med idén att kombinera det bästa från vårdapparna med tryggheten i det fysiska mötet som den traditionella vårdcentralen ger. Det visade sig bli en succé, men nu är frågan: hur kan vi ge dig ännu bättre vård? Nu blickar vi mot framtiden.

I och med digitaliseringen rör sig primärvården mer och mer mot att delar av behandlingen sker i hemmet. Via 1177 och vårdcentralernas appar kan man redan nu möta sin läkare digitalt utan att behöva åka till sin vårdcentral. Men än så länge har vi bara sett början av kraften i det digitala mötet mellan läkare och patient.

Idag kan vem som helst köpa en smartklocka eller aktivitetsarmband och direkt se sin egen puls. Eller till och med ta ett EKG. Men de flesta kan inte tolka och förstå den mätdata som deras apparater visar och framförallt inte veta när något bör undersökas närmare. Dagens vårdcentraler är helt frånkopplade den medicinska data som smartklockorna och andra uppkopplade enheter visar. Men detta vill vi ändra på.

För att mäta värden som blodtryck, syresättning och blodsocker måste vi idag träffa dig fysiskt. Men på Hälsa Hemma vill vi i framtiden möjliggöra så att du som patient exempelvis kan koppla upp din smartklocka mot oss som vårdcentral. Det här skulle minska tiden det tar för dig att få svar kring din hälsa och du undviker även onödiga väntetider. Exempelvis skulle detta kunna skickas genom Hälsa Hemma-appen direkt till din läkare.

Varför är digital vård bra för dig som patient?

Tänk att slippa vänta i telefonköer eller i väntrummet på vårdcentralen. Med ett enkelt knapptryck kan du själv under anvisning av läkare t.ex. ta ditt blodtryck med den blodtrycksmätare som du fått hemskickad. Dessa värden laddas sedan upp automatiskt till din vårdcentral.

Resultatet blir att du slipper slösa tid på att vänta, och din läkare kan hjälpa dig snabbare.

Vad tror Hälsa Hemma om framtidens vård?

På Hälsa Hemma tror vi starkt på möjligheterna i den pågående digitala revolutionen inom vården. Vi ser att ytterligare användning av digitala hjälpmedel kan hjälpa oss alla att fokusera än mer på det viktiga fysiska mötet. Vi tror att självmonitorering i samråd med läkaren är en del av patientens vardag inom några år. Vi är inte där ännu, men på Hälsa Hemma arbetar vi ständigt för att underlätta för dig som patient och driva den digitala vården framåt.

Senaste artiklar

En revolution!

Hälsa Hemma förenklar kontakten med vården för tusentals nöjda svenskar. Är du näst på tur? Skriv upp dig nedan för att få mer information från oss.

Du får vårt nyhetsbrev och kan såklart när som helst avregistrera dig.

Just nu har vår driftleverantör tekniska problem vilket gör att det inte går att använda Hälsa Hemma-appen. Vi arbetar på att lösa problemen och räknar med att det ska fungera igen inom kort.

Vi har stängt i dag midsommarafton.


Jag är specialist i allmänmedicin och har jobbat som läkare primärvården i Stockholm men även med digitala läkarbesök. Här på Hälsa Hemma gör vi både och, beroende vad som passar bäst. En av de finaste delarna av jobbet på en vårdcentral är att vi träffar våra patienter flera gånger och hinner lära känna varandra. På min fritid älskar jag att vara med min familj och med min hund.