Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna. Om du trots allt inte hittar det du söker, kan du alltid ställa din fråga gratis i appen.
Om Hälsa Hemma
Hur fungerar Hälsa Hemma vårdcentral?
Hälsa Hemma är en komplett vårdcentral och är en del av den offentligt finansierade vården i Region Stockholm, Västra Götalandsregionen och Region Skåne. Vår vårdpersonal kan hjälpa dig med precis allt som andra traditionella vårdcentraler kan. Det innebär att vi kan hjälpa med undersökning, provtagning, behandling, sjukskrivning, recept, remiss och allt annat som en vårdcentral gör.
Första kontakten sker alltid via Hälsa Hemma-appen där du möter våra läkare eller sköterskor och får möjlighet att beskriva dina besvär. Du kan också skicka bilder eller video. När du behöver undersökas fysiskt eller ta prover bokar vi ett hembesök på en tid som passar för dig – eller om du hellre föredrar kan du besöka oss på en av våra kliniker.
Allt som en vårdcentral kan hjälpa dig med, kan vi göra hemma hos dig!
Se hur det fungerar i videon:
Vad kostar det?
Hos Hälsa Hemma gäller vanlig vårdcentralstaxa för hembesök, enligt prislistan för Region Stockholm, Västra Götalandsregionen och Region Skåne. Priserna är samma för alla vårdcentraler.
Textkonversationer i appen är gratis. Se alla priser här.
I vilka områden finns ni?
Hälsa Hemma har vårdavtal med Region Stockholm, Västra Götalandsregionen och Region Skåne. Vi gör för närvarande hembesök i stor-Stockholm, stor-Göteborg, Malmö och Lund. Men inom kort planerar vi att expandera till fler regioner. Gör ett sök här för att se om vi kan komma hem till din adress. Här finns en översiktskarta.
Behöver jag lista mig?
Vi kan hjälpa dig digitalt med flera medicinska ärenden utan att du behöver lista dig, men vi gör typiskt bara hembesök hos våra listade patienter. Ladda gärna ner appen och ta kontakt med våra läkare eller sköterskor, det kostar ingenting och du behöver inte lista dig för att skriva till oss där.
Appen hittar du här: https://halsahemma.se/app
Hur listar jag mig?
Du listar dig via 1177.se – vi guidar dig rätt i Hälsa Hemma-appen. Du kan också lista dig genom en fysisk blankett som du får av oss.
Är du nyfiken på Hälsa Hemma men vågar ändå inte byta? Läs mer om hur det fungerar att byta vårdcentral.
Hur snabbt kan jag få hjälp?
Du får snabb digital kontakt med oss via Hälsa Hemma-appen, oftast inom några minuter. Sedan skickas ditt ärende till läkaren eller annan vårdpersonal när det behövs. När vi behöver träffas fysiskt gör vi ett hembesök hos dig.
Hur snart vi kan göra ett hembesök beror på hur brådskande det är. Det samtalar du och läkaren om i appen. Sedan bokas hembesöket, där du väljer en föreslagen tid som passar dig.
Är ni en nätläkare?
Hälsa Hemma är inte en nätläkare utan en vårdcentral. Det innebär att Hälsa Hemma får ersättning på samma sätt som alla andra vårdcentraler i Region Stockholm, Västra Götalandsregionen och Region Skåne. Vi tar lika stort medicinskt ansvar. Vi träffar inte bara våra patienter fysiskt utan även digitalt. Detta gör vi inte bara för att skapa en god vårdupplevelse för dig som patient, utan även för att uppfylla digitaliseringskraven som regionen har på sina vårdutövare.
För att snabbt komma i kontakt med oss använder du vår app, och när det behövs bokar vi upp ett hembesök.
Hur bokar jag?
Om du vill boka eller avboka en tid gör du det genom Hälsa Hemma-appen.
Ladda ner appen här.
Klicka sedan på “Starta ärende”.
Vilka öppettider har ni?
Alla öppettider hittar du här för både appen och våra kliniker.
Erbjuder ni en fast läkarkontakt?
Ja, hos Hälsa Hemma blir du tilldelad ett eget team med din egen läkare och sjuksköterska som hjälper dig med dina ärenden.
Vad Hälsa Hemma kan hjälpa dig med
Kan jag få samma typ av vård hos er som på en traditionell vårdcentral?
Absolut! Vi gör allt som en traditionell vårdcentral gör – fast i hemmet. Du får snabb kontakt med oss i Hälsa Hemma-appen. När vi behöver träffas fysiskt för att ta blodprov och göra vanliga undersökningar träffas vi hemma hos dig – eller om du hellre föredrar, är du välkommen till en av våra kliniker. Vi skriver såklart recept och skickar remisser vid behov.
Hur fungerar det med blodprov och undersökningar?
Provtagning och fysiska undersökningar sker främst i ditt hem. Vårdpersonalen hjälper dig alltså på plats hemma hos dig som bor inom vårt hembesöksområde. Se om du kan få hembesök. Givetvis kan du, om du hellre föredrar, besöka en av våra kliniker.
Kan jag få mina mediciner utskrivna?
Givetvis skriver våra läkare ut den medicin som våra patienter behöver. Dock är vi mycket restriktiva när det gäller narkotikaklassade och beroendeframkallande läkemedel. Våra läkare börjar alltid med andra alternativ först. Vi följer socialstyrelsens regler och riktlinjer.
Har ni specialister?
Absolut! Vi har specialistkompetens inom hud, diabetes och astma/KOL, barn och allmänspecialister, för att kunna hjälpa alla våra patienter med de besvär de möter genom livet.
Har ni BVC (barnavårdscentral)?
Ja! Vår barnsjuksköterska kommer hem till dig för alla kontroller under hela ditt barns uppväxt. Självklart gäller regionens patientavgifter. Besök på BVC är därför kostnadsfria!
För tillfället erbjuder vi BVC i Västra Götalandsregionen och i Region Stockholm. Läs mer om vår BVC här.
Hur kan ni erbjuda hembesök till alla?
Hälsa Hemma kombinerar traditionell vård med modern teknik. Det gör det möjligt för oss att planera våra åkturer till våra patienter på ett smart sätt – så att vi kan träffa dig där du är!
Vi börjar kontakten i Hälsa Hemma appen, och gör hembesök när vi sedan behöver undersöka dig fysiskt eller ta prover.
I vår app får du ett tidsspann när vi kommer till dig. I appen håller vi dig också uppdaterad om när vi kommer. På så sätt slipper du ta dig till vårdcentralen och vänta i väntrummet. Du får snabb kontakt med vårdpersonalen i Hälsa-Hemma-appen.
Kan ni hjälpa mig med blodtryck, PSA-prov, kolesterol, etc.?
Självklart hjälper vi till med detta. Vi gör en läkarundersökning hos dig i hemmet.
Kan ni hjälpa med sjukskrivning?
Givetvis kan vi hjälpa dig med sjukskrivning när du behöver det. Kontakta oss i appen och berätta om ditt behov.
Kan jag få träffa astma- eller kolsköterska?
Ja, hos oss arbetar en erfaren astma/KOL-sjuksköterska som gärna hjälper dig med din astma eller KOL.
Kan jag få träffa diabetessköterska?
Ja, hos oss arbetar en erfaren diabetes-sjuksköterska som gärna hjälper dig med din diabetessjukdom. Här hittar du hela teamet.
App-support
Jag har problem med appen, kan ni hjälpa mig?
Det kan vara flera olika orsaker till att du upplever tekniska problem med appen. Det är viktigt att du har den senaste versionen av appen installerad, för att allt ska fungera normalt.
Testa följande:
- Ta bort appen och installera den på nytt.
- Gå in i appen och logga ut, om du inte redan är utloggad.
- Starta om telefonen/surfplattan.
- Säkerställ att du har tillräckligt med minne på telefonen/surfplattan – både minne på hårddisken och RAM-minnet.
- Testa att använda mobildata i stället för wifi. Om detta fungerar bra, kan felet bero på internetuppkopplingen eller specifika nätverksinställningar i din router.
Om vi har en driftstörning i appen kan du läsa om det på vår hemsida.
Har du fortfarande problem, efter att ha testat allt ovan?
Kontakta oss.
Kan jag använda appen utan BankID?
Javisst! Om du inte har BankID kan du använda en kod för att komma in i appen. Då behöver du först legitimera dig fysiskt på en av våra kliniker. Sedan kan du använda appen utan problem.
När jag laddat ner appen står det att ni inte finns i mitt område. Varför?
Hälsa Hemma finns i stora delar av stor-Stockholm stor-Göteborg, Malmö och Lund. Vi öppnar kontinuerligt för nya områden. Misstänker du att vi borde ha ditt postnummer öppet för hembesök, starta ett ärende i Hälsa Hemma-appen så hjälper vi dig.
Hur kopplar jag min Apple Watch till Hälsa Hemma-appen?
- När du laddar ner Hälsa Hemma-appen till din iPhone så installeras Hälsa Hemma-appen automatiskt i din Apple Watch. Om den av någon anledning inte installeras automatiskt kan den installeras manuellt från Watch-appen i iPhone. Tryck här för instruktioner.
- Logga in i Hälsa Hemma-appen på telefonen och välj menyn “Min hälsa” och sedan “Anslut Apple Watch”.
- Följ instruktionerna för att koppla ihop klock-appen med telefonen.
Pris och betalning
Vad kostar det?
Hos Hälsa Hemma gäller vanliga patientavgifter enligt regionernas prislistor, och frikort gäller. Priserna är samma för alla vårdcentraler inom respektive region.
Textkonversationer i appen är gratis.
Gäller frikort?
Ja, frikort gäller. Hos oss gäller vanliga patientavgifter enligt regionernas prislistor.
Hur kan jag betala?
Du kan betala via Swish eller faktura. Våra priser hittar du här.
Kontakta oss i appen om dina specifika frågor som rör betalning, så hjälper vi dig vidare där.
Jag har en fråga om en faktura.
Kontakta oss i appen om dina frågor som rör en specifik faktura, så hjälper vi dig vidare där.
Kontakt
Hur får jag kontakt med vårdpersonalen?
För att prata med vårdpersonalen laddar du ner Hälsa Hemma-appen: https://halsahemma.se/app
Där får du svar på alla dina medicinska frågor och du kan även boka tid. Textkonversationer i appen är gratis.
Starta ett ärende där så får du hjälp. Varmt välkommen!
Kan jag ringa till er?
Snabbast når du oss via Hälsa Hemma-appen där du möter våra läkare och sköterskor på bara några minuter. Om du till exempel har frågor om appen eller faktura-frågor, kan du ringa till vår telefonväxel.
Här hittar du telefonnummer och övrig kontaktinformation.
Vad är er besöksadress?
Det enklaste sättet att komma i kontakt med vårdcentralen är via Hälsa Hemma-appen, där vi svarar på några få minuter. Men om du av någon anledning föredrar att besöka oss på plats så hittar du våra besöksadresser här.
Hur kontaktar jag er om jag har synpunkter eller klagomål?
Om du har klagomål eller synpunkter kan du kontakta klagomålsansvarig.
Jag är vårdpersonal och behöver kontakta er
Om du arbetar inom vården och behöver skicka remisser och journaler hittar du information om hur du går till väga på kontakt-sidan.
Behöver du komma i kontakt med oss kan du klicka på meddelande-ikonen nere i högra hörnet på hemsidan och lämna ett meddelande, så återkopplar vi till dig.
Hittar du inte det du söker?
I Hälsa Hemma-appen kan du ställa dina frågor till vårdpersonalen kostnadsfritt.