Den digifysiska vårdcentralen Hälsa Hemma öppnar nu i Stockholm. Vårdcentralen har gjort succé i Göteborgsområdet med sin modell att erbjuda alla sina patienter hembesök av vårdpersonal. Det gör att patienterna slipper väntrummet.
Hälsa Hemmas modell med hembesök i kombination med digitala möten, löser en stor utmaning i den svenska primärvården – att många blir sittande i telefonköer och väntrum, ibland utan att ens få träffa läkaren.
“Att kontakta en traditionell vårdcentral kan många gånger kräva svart bälte i tålamod. I bästa fall blir man uppringd av en sköterska senare samma dag – vissa gånger inte alls. I Hälsa Hemma-appen svarar vi normalt sett inom någon minut”, säger Fabian Ruben, specialist i allmänmedicin och grundare av Hälsa Hemma.
Det är inte bara långa väntetider som är en utmaning för vården. Även kontinuiteten, att få träffa samma läkare eller sjuksköterska, är viktigt för att upprätthålla en trygg, god och säker vård, menar Ruben.
“Tillgängligheten är ett stort problem i den svenska vården. Vi vill att patienten på ett snabbt och enkelt sätt ska komma i kontakt med sin egen läkare eller sjuksköterska. Det har vi löst genom att erbjuda en smidig digital kontakt. När doktorn kommer på hembesök är det samma läkare som kommer hem till dig. Du bokar hembesöket direkt i appen och ser i telefonen när läkaren är på väg till dig.”
Hembesök till alla
God vård innebär också fysiska möten med patienterna. Hälsa Hemma utför undersökning och provtagning i patientens hem. Detta är något som varit väldigt uppskattat av patienterna i Göteborg och ligger i tiden, menar Ruben.
“Pandemin har verkligen ställt saker på sin spets och fått oss att tänka i nya banor. Att som sjuk, sätta sig i kollektivtrafiken och åka till vårdcentralen för att sedan trängas i ett väntrum, känns idag otänkbart. Men det var ju faktiskt verklighet för bara något år sedan! Dessutom har vi vant oss vid att få tjänster och varor levererade till oss i hemmet. Självklart ska också vårdcentralen komma hem när det behövs.“
Dr Ruben är noga med att poängtera att Hälsa Hemma inte är en lyxprodukt för välbeställda.
“Det kan låta lyxigt att läkaren kommer hem till dig. Men eftersom Hälsa Hemma har vårdavtal i Region Stockholm och Västra Götalandsregionen, kostar det faktiskt inte patienten mer än den vanliga patientavgiften. Det är till och med gratis för våra yngsta och äldsta patienter, och så klart för de som har nått upp till frikortsgränsen.
Helhetsansvar för vården
Precis som hos en traditionell vårdcentral listar man sig hos Hälsa Hemma, dvs man väljer Hälsa Hemma som sin vårdcentral. Det blir allt vanligare med digitala vårdgivare som erbjuder patienter vård genom en app. Fabian Ruben menar att det är ett välkänt problem att vissa heldigitala vårdgivare inte tar ett helhetsansvar för sina patienters primärvårdsbehov.
“Detta är en av anledningarna till att Hälsa Hemma startades. Vi vill skapa en modern vårdupplevelse för våra patienter, utan att slösa på samhällets resurser. Hälsa Hemma kan göra allt som en vanlig vårdcentral kan, men på ett sätt som är smidigt och enkelt för patienten.”
Fabian Ruben framhåller att Hälsa Hemma vill ta det bästa från två världar. Tillgängligheten, som de digitala vårdgivarna erbjuder och den goda vården med ett helhetsansvar som en traditionell vårdcentral vanligtvis ger.