sorg-bearbetning-ledsen-kvinna

Sorg – 5 tips till bearbetning och hjälp

Sorg är en oundviklig del av livet. Vi kan uppleva sorg om någon närstående dör eller när förutsättningarna i vårt liv hastigt ändras. Vilka tankar, känslor och reaktioner som väcks i samband med sorg är väldigt olika oss människor emellan. Vi ger dig tips och verktyg till bearbetning av sorgen.

Innehåll:

Startsida     ->    Hjälp och råd     ->     

Sorg – 5 tips till bearbetning och hjälp

Bearbetning av sorg – tips och verktyg

Det är viktigt att komma ihåg att det inte finns något rätt eller fel sätt att uppleva sorg på. Ofta pendlar sorgeprocessen mellan två olika lägen, ett där vi tänker på personen eller vad vi förlorat, och ett där vi tänker på hur livet framöver ska bli. Det är helt naturligt och du behöver inte ha svar på alla frågor just nu. Du behöver tid till bearbetning av din sorg.

Om du upplever sorg kan vissa människor vara hjälpta av något av följande tips:

1. Hedra minnet när du orkar

För vissa personer kan det vara hjälpsamt att hitta tillfällen då man kan känna en känsla av närvaro med sorgen. Det kan vara att tända ett ljus för personen, titta på föremål som påminner om personen eller besöka en plats som var viktig i er relation.

sorg-bearbetning-kvinna-barn

2. Bearbeta dina tankar om sorg

Det är naturligt att existentiella frågor dyker upp. Det kan vara frågor som “Vad är meningen med allt?” eller “Varför är just jag drabbad?”. Ofta dyker sådana frågor upp eftersom sorg påminner oss om vad som egentligen är viktigt i vårt liv. För vissa personer kan det vara skönt att skriva ner dessa tankar eller prata med någon i din omgivning. 

3. Ta pauser från sorgen

Bearbetning av sorg innebär även att ta paus. Hantera skuldkänslor och tillåt dig att ta pauser från sorgen. Det är vanligt att uppleva skuld eller skamkänslor kopplat till sorg. Ibland kan man ångra något man sagt eller tänkt om personen som gått bort. Även om det känns svårt i stunden brukar dessa känslor minska över tid. Det är helt okej att ta tid för att göra något roligt, träffa vänner eller ta en paus från tankarna av den bortgångna. 

4. Dela din sorg och berätta för andra

Även om det kan kännas som om ingen förstår din situation eller det du går igenom just nu. Det kan vara skönt att få dela med sig av din sorg. För vissa är det tröstande att läsa böcker, lyssna på poddar eller se filmer som handlar om sorg. Det kan öka känslan av att inte vara ensam i den svåra situationen du befinner dig i. 

5. Prioritera rutiner som du mår bra av

Ta hand om dig själv genom att följa rutiner du brukar må bra av. Försök att prioritera sömn, äta måltider, fysisk aktivitet och träffa personer som är viktiga för dig.

sorg-bearbetning-promenad-solsken

Få hjälp till bearbetning av din sorg

Behöver du hjälp till bearbetning av sorg? Om du känner att din sorg inte går att hantera är du varmt välkommen att höra av dig till någon av våra psykologer på Hälsa Hemma vårdcentral.

Se även:

Psykisk ohälsa – definition och behandling

Senast uppdaterad:

Innehållet har granskats av: Specialistläkare och/eller kvalificerad vårdpersonal

Så här får du vård

Hälsa Hemma vårdcentral tar totalt vårdansvar och du betalar vanlig patienttaxa när du söker vård hos oss.

1. Ladda ner appen.
Med några klick laddar du ner appen på App Store eller Google Play

2. Starta nytt ärende.
Väl inne i appen klickar du på den stora rosa knappen ”Starta nytt ärende”.

3. Möt din läkare i appen. 
Med ett klick startar du en konversation i appen. Våra läkare eller sköterskor svarar snabbt, oftast inom 10 minuter.

Ladda ner appen för att träffa vårdpersonalen

Här erbjuder vi hembesök

Hälsa Hemma är del av primärvården i Region Stockholm och Västra Götalandsregionen. Du väljer Hälsa Hemma som vilken annan vårdcentral som helst. När vi behöver träffas fysiskt gör vi hembesök i Stockholms- och Göteborgsområdet.