Sömnsvårigheter-kvinna-säng-vård-behandling

Sömnsvårigheter – tips och behandling för en bättre sömn

Det är vanligt att i perioder av sitt liv ha sömnsvårigheter. Sömnproblemen kan se olika ut och kan handla om att det är svårt att somna på kvällen eller att du vaknar upp flera gånger varje natt och har svårt att somna om.

Innehåll:

Startsida     ->    Hjälp och råd     ->     

Sömnsvårigheter – tips och behandling för en bättre sömn

Sömnsvårigheter – tips till vad du själv kan göra

Det är inte farligt att då och då ha svårt att sova. Oftast brukar kroppen själv kompensera för dålig sömn efter några nätter. Men om du har sömnsvårigheter under en längre tid där du märker att det påverkar hur du mår i vardagen kan det vara användbart att testa följande råd. 

Se över din livssituation

Sömnsvårigheter kan ha många olika orsaker. En vanlig orsak är stress och orostankar eftersom detta aktiverar kroppen och gör oss vakna. Finns det något i ditt liv som inte är helt i balans som kan påverka hur du sover? Kanske har du en hög belastning på jobbet eller i en nära relation som gör att du har svårt att slappna av? Går något av det här att förändra eller behöver du snarare lära dig att släppa taget om tankarna?

Varva ner innan du går och lägger dig

För att undvika sömnsvårigheter kan det vara bra att ha en tydlig rutin när du går och lägger dig, för att sätta igång kroppens naturliga nedvarvning. Försök då att undvika saker som varvar upp dig (sociala medier, jobbmail, ljusa skärmar etc) utan fokusera på att låta kroppen varva ner. Detta kan inkludera avslappningsövningar, ta ett varmt bad eller att läsa en bok.

Problem med sömnen-säng-lampa

Sängen är till för sömn

När vi till exempel arbetar eller tittar på vår favoritserie i sängen tar vi bort den önskvärda kopplingen mellan att ligga i sängen och att sova vilket därmed gör det svårare för oss på kvällen. Ligg därför inte heller sömnlös i sängen under för långa perioder. Har du inte lyckats somna om på cirka 30 minuter så gå upp ur sängen för att göra någon annan stillsam aktivitet. När du sen känner dig sömnig så kan du göra ett nytt försök.

Se över vad du gör under dagen

När du rör på dig under dagen förbättras dina chanser till en god natts sömn. Anpassa detta utefter dina förutsättningar, vad du själv kanske upplever som liten mängd är bättre än ingen alls.

Kom ut i solljuset – underlätta dina sömnsvårigheter

Kroppens dygnsrytm styrs till stor del av solljuset. Ifall du ser till att komma ut i solljuset under dagen, gärna under förmiddagen, underlättar det för kroppen att varva ner senare under kvällen.

Även om alkohol kan göra att du somnar snabbare så stör det ofta kvaliteten på sömnen och gör den ytligare. Nikotin och koffein kan också leda till problem med sömnen. Sluta gärna med detta redan under tidig eftermiddag ifall du märker att du har svårt att sova.

Sömnen är viktig för hälsan

Fundera över hur din sovmiljö ser ut

Det är viktigt för de flesta att ha en lugn plats där de sover. Störande ljud från trafik, grannar, snarkningar eller sina barn är en vanlig orsak till sömnsvårigheter. Det är viktigt att ha det så mörkt som möjligt. Ha det gärna någorlunda kallt i sovrummet (cirka 16-18 grader). 

Tänk på att det ibland kan ta några dagar eller veckor innan det ger resultat på sömnen.

Sök hjälp för dina sömnsvårigheter

Om du upplever sömnsvårigheter över tid som påverkar din vardag är du varmt välkommen att höra av dig till våra psykologer eller läkare på Hälsa Hemma.

Senast uppdaterad:

Innehållet har granskats av: Specialistläkare och/eller kvalificerad vårdpersonal

Så här får du vård

Hälsa Hemma vårdcentral tar totalt vårdansvar och du betalar vanlig patienttaxa när du söker vård hos oss.

1. Ladda ner appen.
Med några klick laddar du ner appen på App Store eller Google Play

2. Starta nytt ärende.
Väl inne i appen klickar du på den stora rosa knappen ”Starta nytt ärende”.

3. Möt din läkare i appen. 
Med ett klick startar du en konversation i appen. Våra läkare eller sköterskor svarar snabbt, oftast inom 10 minuter.

Ladda ner appen för att träffa vårdpersonalen

Här erbjuder vi hembesök

Hälsa Hemma är del av primärvården i Region Stockholm och Västra Götalandsregionen. Du väljer Hälsa Hemma som vilken annan vårdcentral som helst. När vi behöver träffas fysiskt gör vi hembesök i Stockholms- och Göteborgsområdet.