Tekniska problem med appen? LÀs mer & fÄ hjÀlp

vÄrdcentral-hÀlsa-hemma-hembesök
hantera-angest-hjalp-mot-angest

Att hantera Ă„ngest – hjĂ€lp mot Ă„ngest

Alla mÀnniskor kÀnner ibland oro och Ängest. Det kan vara mycket obehagligt, men Àr en naturlig del av vÄr kropp och nÄgot som vi evolutionÀrt behövt för att klara oss. Vi föreslÄr dÀrför inte att du ska försöka göra dig av med Ängesten, utan föreslÄr snarare ett sÀtt att hantera Ängesten sÄ att du kan leva ett vÀl levt liv istÀllet för att försöka ha en evighetslÄng kamp med Ängesten.

InnehÄll:

Startsida     ->    HjÀlp och rÄd     ->     

Att hantera Ă„ngest – hjĂ€lp mot Ă„ngest
InnehÄllet har granskats av: SpecialistlÀkare och/eller kvalificerad vÄrdpersonal

Ett första steg att hantera Ängest

En del rĂ„d och hjĂ€lp mot Ă„ngest handlar om hur man kan “skruva ner Ă„ngestvolymen”, men vi vill vara noga med att betona att ett första steg till att hantera Ă„ngest Ă€r att vara villig att ha kĂ€nslan snarare Ă€n att stĂ€nga av kĂ€nslan. LĂ€s vidare i rĂ„den nedan sĂ„ kommer du förhoppningsvis att förstĂ„ hur vi menar.

hantera Ängest - hjÀlp mot Ängest-rutiner

Hantera Ă„ngest genom bra rutiner

VÄra vardagliga rutiner pÄverkar vÄr ÄngestnivÄ. Det Àr lÀtt att prioritera bort sömn och mat i perioder med Ängest, stress och dÄligt mÄende. Men faktum Àr att ett av de enklaste sÀtten att kÀmpa mindre med Ängest Àr att vara noggrann med vardagliga rutiner.

Försök att fÄ till en regelbunden sömn, Àt kost du mÄr bra av pÄ regelbundna tider, Àgna dig Ät fysisk aktivitet och avsÀtt tid till ÄterhÀmtning frÄn den uppvarvning som Ängest skapar. Om vi har en hög stressnivÄ i grunden tenderar nÀmligen Ängesten att öka. Försök tÀnka att Àven smÄ förÀndringar och steg rÀknas. Du behöver inte förÀndra allt pÄ en gÄng. SÀtt upp lÄga mÄl som du enkelt kan klara av och sedan bygga vidare pÄ!

Hantera Ă„ngest genom acceptans

Att öva pÄ acceptans för Ängest betyder inte att acceptera att lida av massor av Ängest och inte göra en förÀndring. Acceptans handlar snarare om att försöka möta och hantera Ängest pÄ ett nytt sÀtt, för att uppleva ett nytt resultat. Att öva upp en villighet att ha dina kÀnslor istÀllet för att ha mÄlet att undvika sina kÀnslor.

Antagligen har du redan provat att med alla möjliga medel ta bort Ängesten? Det paradoxala Àr att vÄra försök att bli av med Ängest skapar mer Ängest, och kan dessutom skapa mer psykiskt lidande Àn Ängesten i sig. Vi behöver alltsÄ trÀna pÄ att slÀppa kontrollen och kampen, för att Ängesten inte ska ta en lika stor plats i vÄrt liv.

Försök att tÀnka tillbaka pÄ stunder i ditt liv dÀr du faktiskt accepterade att ha Ängest eller nervositet samtidigt som du tog ett steg framÄt? Kanske var det pÄ en dejt med nÄgon du var kÀr i? En viktig presentation du skulle hÄlla pÄ arbetet eller en smÀrtsam insikt som du var villig att ha för att Ästadkomma en förÀndring i ditt liv?

Det Àr viktigt att pÄminnas om att obehagliga tankar och kÀnslor alltsÄ inte nödvÀndigtvis behöver stÄ i vÀgen för mer behagliga kÀnslor sÄsom glÀdje och stolthet. Ofta handlar det om att vi ska göra det som vi mÄr bra av pÄ lÄng sikt. Att göra det vi vill oavsett vad vÄra inre upplevelser vill fÄ oss att undvika. Om vi övar pÄ att lÄta Ängesten vara utan att kÀmpa sÄ mycket med den, brukar den ocksÄ avta och minska. Det kanske finns saker du kan och vill göra trots att du har kÀnslor av Ängest?

hantera Ängest - hjÀlp mot Ängest - arbetsplats

UppmĂ€rksammad andning – en hjĂ€lp mot Ă„ngest

NÀr vi upplever Ängest Àr det lÀtt hÀnt att vi andas snabbt och ytligt, vilket i sig kan förvÀrra Ängestsymtomen. Att öva pÄ att uppmÀrksamma din andning Àr dÀrför en kraftfull metod för att fÄ kroppen att varva ner och dÀrmed en hjÀlp att hantera din Ängest.

RĂ€kna dina andetag

Ett bra sÀtt att börja pÄ Àr att rÀkna dina andetag. Du börjar rÀkna pÄ första inandningen, dÀrefter rÀknar du dina andetag upp till tio och börjar sedan om igen. Försök att ta lÄngsamma andetag, dÀr du andas in genom nÀsan och ut genom munnen. Se till att du tömmer lungorna helt pÄ luft. Försök att notera om du kan notera nÄgon skillnad mellan andetagen, och hur det kÀnns i kroppen.

Kanske Àr det första gÄngen pÄ lÀnge du verkligen nyfiket noterar vad som sker i kroppen? Kan du till och med uppmÀrksamma den lilla pausen mellan inandning och utandning? Försök att nyfiket notera varje andetag. NÀr tankarna dyker upp, försök att Äter fokusera pÄ din andning. Om det kÀnns svÄrt första gÄngerna du testar Àr det helt i sin ordning, att andas pÄ ett bra sÀtt kan faktiskt krÀva övning!

Om du tycker det Àr svÄrt att öva sjÀlv pÄ denna fÀrdighet, finns det mÀngder av bra appar du kan ladda ner och fÄ vÀgledning av. (FÄ tips av vÄrdpersonalen i HÀlsa Hemma-appen). Det viktiga Àr att försöka fÄ in nÄgra minuters övning varje dag för att du över tid ska mÀrka en effekt.

Ă„ngest - glad kvinna

Planera in roliga saker

NÀr vi kÀmpar med Ängest Àr det lÀtt hÀnt att vi slutar göra det vi brukar göra för att mÄ bra. Vi försöker kontrollera Ängest genom att ta bort saker i vÄra liv. Till slut kan det kÀnnas som det enda vi gör Àr att problemlösa och fundera pÄ hur vi ska slippa eller bli av med Ängesten. För att bÀttre hantera Ängest kan du testa att istÀllet planera in roliga och meningsfulla saker som du brukar mÄ bra av eller uppskatta. GÄ pÄ konsert, fika med en kompis eller ta lite egentid. TrÀna pÄ att slÀppa den evighetslÄnga dragkampen med Ängesten, och försök istÀllet att leva lite mer som du vill.

Att kartlÀgga Ängest

Att kartlÀgga Ängest Àr ett bra sÀtt att förstÄ den och en förutsÀttning för att hantera den. NÀr du varit i en situation som vÀckt Ängest kan du till exempel skriva ner vad som hÀnde i en anteckning i mobilen eller pÄ ett papper. Notera vad som gjorde att du fick Ängest, hur det kÀndes och vilka tankar som dök upp. Om vi trÀnar pÄ att kartlÀgga och lÀra kÀnna vÄra triggers, kan vi kÀnna oss mindre fast i ÄngestkÀnslor.

hantera Ängest - mÄl - steg för steg

Hantera din Ängest steg för steg

Vi föreslĂ„r alltsĂ„ att du ska sluta försöka kontrollera och undvika din Ă„ngest och istĂ€llet vĂ„ga uppleva kĂ€nslan och göra det som kanske vĂ€cker Ă„ngest. Det Ă€r sĂ„ klart lĂ€ttare sagt Ă€n gjort! Pröva dĂ„ att i steg för steg utmana Ă„ngesten genom att vara i situationer som Ă€r Ă„ngestfyllda för dig. Över tid kommer din kropp att lĂ€ra sig att det inte behöver starta igĂ„ng kroppens varningssystem. Ta sĂ„ stora steg som du kan men sĂ„ smĂ„ steg som du behöver nĂ€r, du utmanar dig sjĂ€lv.

Ta hand om dig sjÀlv

Slutligen, det Àr inget fel pÄ dig för att du kÀmpar med Ängest. Det Àr antagligen omöjligt att leva ett liv utan att kÀnna Ängest. Försök att vara snÀll mot dig sjÀlv och sÀtt upp lÄga mÄl till en början som du klarar av. Att ta hand om sig sjÀlv innebÀr ocksÄ att ta hjÀlp dÄ du behöver det. Du Àr varmt vÀlkommen att höra av dig till vÄra psykologer om du upplever att Ängesten pÄverkar din vardag. Det gÄr att lÀra sig leva ett liv dÀr du inte blir lika kontrollerad av din Ängest.

FÄ hjÀlp med att hantera Ängest

Behöver du hjĂ€lp att hantera Ă„ngest? Om du kĂ€nner att din vardag begrĂ€nsas av din Ă„ngest, Ă€r du varmt vĂ€lkommen att kontakta HĂ€lsa Hemmas psykologer som gĂ€rna hjĂ€lper dig.

Se Àven:

Vad Àr Ängest?

Psykisk ohĂ€lsa – definition och behandling

PanikĂ„ngestattack – 4 tips till hantering

InnehÄllet Àr granskat av Viktor Kaiser, legitimerad psykolog.

Senast uppdaterad:

InnehÄllet har granskats av: SpecialistlÀkare och/eller kvalificerad vÄrdpersonal

SÄ hÀr fÄr du vÄrd

HÀlsa Hemma vÄrdcentral tar totalt vÄrdansvar och du betalar vanlig patienttaxa nÀr du söker vÄrd hos oss.

1. Ladda ner appen.
Med nÄgra klick laddar du ner appen pÄ App Store eller Google Play

2. Starta nytt Àrende.
VĂ€l inne i appen klickar du pĂ„ den stora rosa knappen ”Starta nytt Ă€rende”.

3. Möt din lÀkare i appen. 
Med ett klick startar du en konversation i appen. VÄra lÀkare eller sköterskor svarar snabbt, oftast inom 10 minuter.

Ladda ner appen för att trÀffa vÄrdpersonalen

Se om du kan fÄ hembesök

© HÀlsa Hemma | Cookies | Integritetspolicy

Jobba pÄ HÀlsa Hemma

En av vÄra leverantörer upplever just nu problem med en av sina tjÀnster, och det kan pÄverka möjligheten att logga in i appen. 

Om du har Android, gĂ„ till Google Play Store och klicka pĂ„ “Uppdatera”.

Om du har Apple, följ dessa steg:

  1. Radera HĂ€lsa Hemma-appen
  2. Installera den igen frÄn App Store
  3. NĂ€r du fĂ„r meddelande om att det finns en uppdatering – klicka pĂ„ “FortsĂ€tt”
  4. VĂ€nta i appen tills den flashar till – dĂ„ kan du logga in som vanligt.

Klicka hÀr för att hitta till appen pÄ Apple App Store eller Google play. Alternativt fÄr du kontakt med vÄrdpersonalen genom att starta ett Àrende hÀr pÄ hemsidan.

Vi har stÀngt i dag midsommarafton.


Jag Àr specialist i allmÀnmedicin och har jobbat som lÀkare primÀrvÄrden i Stockholm men Àven med digitala lÀkarbesök. HÀr pÄ HÀlsa Hemma gör vi bÄde och, beroende vad som passar bÀst. En av de finaste delarna av jobbet pÄ en vÄrdcentral Àr att vi trÀffar vÄra patienter flera gÄnger och hinner lÀra kÀnna varandra. PÄ min fritid Àlskar jag att vara med min familj och med min hund.